Statement from International Fund for Animal Welfare (IFAW) and World Wildlife Fund (WWF)

RE: U.S. Fish and Wildlife Service’s announcement to crush six tons of illegal ivory

English | Espanol

Washington, D.C. (September 9, 2013) – The U.S. Fish and Wildlife Service’s announcement today that it will destroy the U.S. stockpile of illegal ivory – 6 tons of it seized by U.S. authorities – is an important signal for the need to end trafficking in illegal elephant products. A recent surge in this illicit trade has resulted in the killing of 30,000 African elephants annually in recent years.

Despite the 1989 ban on commercial ivory trade in the U.S., recent seizures and busts in the country show that the United States remains a major destination for illegal ivory. Destroying the ivory stockpile sends a crucial message that ivory is not acceptable as art – nor jewelry, carvings or trinkets.

“The U.S.’s leadership two decades ago in limiting domestic trade in ivory prompted action from others around the world,” said Jeffrey Flocken, IFAW North American Regional Director. “IFAW applauds this symbolic act and hopes that the next action of the government will be a full ivory moratorium in the U.S.”

“By crushing this ivory stockpile, the U.S. government is sending a signal. If we're going to solve this crisis we have to crush the demand, driven by organized crime syndicates who are robbing the world of elephants and stealing the natural heritage of African nations,” said Carter Roberts, president and CEO of World Wildlife Fund. "It’s a global phenomenon. So we hope this encourages other governments to take bold, decisive steps to curb the demand for illegal elephant products.”

About IFAW

Founded in 1969, IFAW saves animals in crisis around the world. With projects in more than 40 countries, IFAW rescues individual animals, works to prevent cruelty to animals, and advocates for the protection of wildlife and habitats. For more information, visit http://www.ifaw.org/. Follow us on Facebook and Twitter.

About WWF

WWF is one of the world’s leading conservation organizations, working in 100 countries for over half a century. With the support of almost 5 million members worldwide, WWF is dedicated to delivering science-based solutions to preserve the diversity and abundance of life on Earth, halt the degradation of the environment and combat climate change. Visit http://www.worldwildlife.org/ to learn more. Follow WWF news on Twitter @WWFNews.

IFAW: Cynthia Carson, (202) 536-1921, ccarson@ifaw.org

WWF: Jenna Bonello, (202) 495-4541, jenna.bonello@wwfus.org

En Espanol

Declaración Conjunta de:

El Fondo Internacional para el Bienestar de los Animales (IFAW) y World Wildlife Fund (WWF).

En relación al anuncio del Servicio de Pesca y Vida Silvestre de los Estados Unidos sobre la destrucción de seis toneladas de marfil ilegal.

Washington, D.C.; 9 de septiembre de 2013. – El Servicio de Pesca y Vida Silvestre de los Estados Unidos anunció hoy que destruirá el acopio de marfil ilegal incautado por las autoridades estadounidenses –seis toneladas– enviando así un importante mensaje sobre la necesidad de acabar con el tráfico de productos ilegales de elefante. En los últimos años, el aumento de ese tráfico ilegal ha dado lugar al asesinato de 30,000 elefantes africanos al año.

A pesar de la prohibición del comercio de marfil en Estados Unidos desde 1989, los recientes decomisos y arrestos en el país muestran que Estados Unidos sigue siendo un importante destino del marfil ilegal. La destrucción del de marfil que ha sido incautado envía un mensaje crucial de que el marfil no es admisible como arte – ni tampoco como joya, escultura o souvenir.

"Hace dos décadas el liderazgo de Estados Unidos encaminado a imponer límites al comercio doméstico del marfil incitó a actuar a otros países en el mundo”, dijo Jeffrey Flocken, Director Regional de América del Norte de IFAW. "IFAW aplaude este acto simbólico y espera que el siguiente paso del gobierno sea la aplicación de una moratoria total al marfil en Estados Unidos."

"Con el hecho de destruir este arsenal de marfil el gobierno de Estados Unidos está enviando una señal. Si hemos de resolver esta crisis tenemos que acabar con la demanda, impulsada por los sindicatos del crimen organizado que están privando al mundo entero de elefantes y robando el patrimonio natural de las naciones africanas", señaló Carter Roberts, Presidente y CEO de World Wildlife Fund. "Es un fenómeno global. Así es que esperamos que esto aliente a otros gobiernos a tomar medidas significativas y decisivas para frenar la demanda ilegal de productos de elefante."

ACERCA DE IFAW

Fundado en 1969, el IFAW ayuda animales en crisis en todo el mundo. Con proyectos en más de 40 países, el IFAW rescata animales individuales, trabaja para prevenir la crueldad hacia los animales, y aboga por la protección de la fauna silvestre y sus hábitats. Para obtener más información, visite www.ifaw.org. Síguenos en Facebook y Twitter.

ACERCA DE WWF

WWF es la organización de conservación más grande del mundo, con presencia en 100 países durante los últimos 50 años. Con el apoyo de cerca de 5 millones de miembros a nivel mundial, WWF se dedica a entregar soluciones basadas en la ciencia dirigidas a preservar la diversidad y la abundancia de la vida en el planeta, detener la degradación del ambiente y combatir el cambio climático. Visite http://www.worldwildlife.org/para más información y síguenos @WWFNoticias

Contactos para medios en español:

Monica Echeverria (202) 495-4626, monica.echeverria@wwfus.org

xShare Your Thoughts!

Just 10 minutes of your time can help improve our site! Answer a few quick questions and you can help us make worldwildlife.org better.